Selecteer een pagina

Wie houdt er nu niet van een superheld? We zijn dol op Batman, Spiderman, Robin Hood en Wonder Woman, die bij het minste of geringste signaal van trammelant tevoorschijn komen om de dag te redden. Nog beter is het als we zelf op een of andere manier de held kunnen zijn. Je strakke pak aan en door de lucht vliegen om je lief te redden uit een benarde situatie.

Mijn held

Voor mij is mijn vader mijn grootste held. Hij was er altijd als ik weer in de problemen dacht te zijn gekomen. Als ik ergens niet uitkwam of iets niet kon maken, was hij daar om het voor me op te lossen. En dat is gelijk het probleem met helden. Je hebt vooral helden nodig als er problemen zijn. Je wordt een held als er iets vreselijk mis dreigt te gaan en jij weet dat te voorkomen.

Zonder problemen geen helden

Volgens Wikipedia is een held (mannelijk) of heldin (vrouwelijk) een bestaand, fictief of historisch persoon die, wanneer geconfronteerd met gevaar en rampspoed of vanuit een zwakke positie, moed en de bereidheid tot zelfopoffering betoont voor een grotere zaak. Kortom, je hebt ellende nodig, voordat er een held kan bestaan. Is het in dat perspectief misschien niet veel beter als we geen helden hebben?

Problemen zijn er altijd in het leven. Wat je probeert te doen is de problemen in je leven zo klein mogelijk te maken. In het meest ideale geval houd je alleen maar luxeproblemen over, zoals de keuze of je vanavond met je partner naar de film of naar het theater moet gaan. Maar het is eigenlijk utopisch te denken dat we in het dagelijks leven ooit zonder helden kunnen, al vind ik dat we daar wel naar moeten streven.

Wel of geen helden?

In organisaties zouden we zeker moeten proberen het zonder helden te doen. Toch zijn veel organisaties juist blij met hun helden en koesteren ze. Zij worden gezien als de personen die de organisatie draaiend houden op de cruciale momenten. Het koesteren van helden is alleen tegelijkertijd ook het koesteren en in stand houden van je problemen. In een organisatie wil je geen helden hebben, want dat betekent dat je problemen hebt die “normale” medewerkers niet op kunnen lossen.

Helden bestaan doordat er problemen bestaan. Wil je de problemen in je organisatie echt bij de kern aanpakken, dan zijn de helden een goede plek om te beginnen. Als er een held is die steeds weer ingeschakeld moet worden is hij bij uitstek de plek om op zoek te gaan naar een onderliggend probleem. Als de held steeds opnieuw nodig is, lost hij niet het échte probleem op, maar plakt hij hoogstwaarschijnlijk alleen een pleister.

De werkloze buurman

Laten we kijken naar twee voorbeelden. Stel dat je buurman werkloos is. Hij zegt dat hij te ziek is om te werken, maar je ziet hem de hele dag werken in zijn tuin, waar hij de mooiste bloemen en planten kweekt. Je probeert hem aan te moedigen iets met zijn passie te doen. Misschien kan hij anderen helpen bij het tuinieren? Of misschien kan hij online vertellen over zijn groene vingers? Je wilt hem graag helpen iets op te starten. De buurman fronst zijn wenkbrauwen bij dit alles. Waarom moet dat allemaal?

Ondertussen komt de buurvrouw van de overkant een paar keer per week bij de werkloze man over de vloer. Ze bakt taarten voor hem en stopt hem andere boodschappen toe, want hij heeft het tenslotte niet zo breed. De buurman is dolblij. Wat een held is zij, ze helpt hem fantastisch!

Wie is hier eigenlijk echt de held? Jij of de buurvrouw? Wie helpt de buurman echt verder?

Het kijken naar helden is één van de onderdelen bij het oplossen van je problemen. Meer weten over het probleem met problemen? Schrijf je in voor de gelijknamige workshop of koop het boek.